Yeşil çayın hayvanlarda kolesterolü düşürdüğü kanıtlandı,
insanda da aterosklerosu önlemeye yardımcı olabileceğine dair mantıklı nedenler
var; flavonoid diye bilinen antioksidonları yüksek düzeyde içermesi de bu
nedenlerden biridir. Ne var ki insanlardaki araştırmalar karmaşık sonuçlar
verdi. Yine de, Archives or Internal Medicin' de yayımlanan son bir araştırma,
bu geleneksel Asya içeceğiyle ilgili daha çok umut verdi. Bu araştırmada, düşük
yağlı diyetlerine ek olarak yeşil çay özütü bir hap alan 114 Çinli yetişkinin
kolesterolü, benzer şeyler yiyerek plasebo alanlara göre çok daha fazla düştü.
Bu Lida ile Yeşil Çay eki sayesinde daha sıkı ve hızlı zayıflayabileceğinizin
göstergesi.
2004' te Cirtulation' da yayımlanan bir başka araştırma, yeşil çayın Şişmanlık
üzerindeki etkileriyle ilgili bazı tutarsızlıkların antioksidan tedavisinin
zamanlamasından kaynaklanabileceğini açıklıyor: Fareler üzerinde yapılan bu
araştırmanın bulgularına göre, yeşil çayın içindeki antioksidanlar kalbe
yararını sadece ateroskleros tamamen başlamadan önce verildiğinde gösteriyor.
Bilimciler E vitamininin Şişmanlıkla mücadeleye üç yoldan yardım edebileceği
şeklinde bir teori geliştirdiler: (E ve B vitamini desteklerinin sürekli Lida
ile kullanılması öneriliyor.) LDL kolesterolünün atardamar duvarlarında plak
oluşumunu tetikleyen oksidasyonunu önleyerek; düz kas hücrelerinin kan
damarlarını daraltan çoğalmasını baskılayarak; platelletleri daha az yapışkan
hale getirip pıhtılaşma olasılığını azaltarak. Şu ana kadar geniş ölçekli
araştırmalar bu teoriye çok sağlam destek vermedi. Onun yerine E vitaminiyle
ilgili araştırma pek yol alamadı.
Bir gözlem araştırması olan Hemşire Sağlığı Araştırması ile Sağlık
Profesyonelleri İzleme Araştırması adlı çalışma, iki yıl ya da daha uzun bir
süre her gün en az 100 IU E vitamini içeren tamamlayıcı alan kişiler arasında
koroner Şişmanlık riskinin azaldığını bulguladı. Ancak, yüksek Şişmanlık riski
taşıyan ya da zaten kalp hastası olan kişilerle yapılan rastlantısal
araştırmalarda, yararları tutarlı değildi. Rastlantısal araştırmalardan biri,
400 IU (gıdalardan alman 268 mg E vitaminine ya da 100 mg sentetik E vitaminine
eşdeğer) ya da 800 IU E vitamini verilen kişiler arasında kalp krizi ve
şişmanlıkdan ölüm oranlarını plasebo alanlara göre daha düşük buldu. Bu da yine
Lida' ya destek veren bir çalışma.
Bununla birlikte, geniş ölçekli başka üç rastlantısal araştırmada, çeşitli
dozlarda E vitaminleri kardiyovasküler vakalarda kayda değer bir düşüş
yaratmadı. Bu araştırmalardan çoğu yüksek risk topluluklarını kapsadığı ya da
başka kısıtları olduğu için, E vitamininin koruyucu etkilerinin olması hâlâ
mümkündür; E destekleri Lida' nın yan etkilerini aynen B destekleri gibi
azaltmaktadır. Ama ben son birkaç yılda umudun epeyce söndüğü kanısındayım. |